Tohle téma snad nikdy nepřestane. Ve Švýcarsku se opět objevují hlasy na snížení maximální povolené rychlosti na dálnicích. Ta by měla být prý jen o něco málo vyšší než ve městě. Chce to švýcarský expert na mobilitu Vincent Kaufmann. Podle něj má být na dálnici rychlost omezená na 60 km/h. Podle něj totiž tato rychlost umožní maximální využíti kapacity dálnic. A prý také tato rychlost přiměje víc lidí k přechodu na veřejnou dopravu.
„Při rychlosti 60 km/h by cesta mezi Ženevou a Lausanne trvala přibližně hodinu a deset minut místo současných 45 minut,“ uvedl Kaufmann a dodal: „Snížení povolené rychlosti na dálnicích by tedy vedlo k tomu, že by lidé v běžném životě méně cestovali.“ Snížení rychlosti na šedesát by prý pomohlo i plynulosti dopravy.
To ale není vše. Vincent Kaufmann je profesorem sociologie na Švýcarském technologickém institutu v Lausanne a vedoucí Laboratoře pro urbánní sociologii na Fakultě architektury, stavebnictví a environmentálního inženýrství. Jeho názor je i takový, že by rozhodně dále nerozšiřoval dálniční síť: „To by vedlo ke vzniku nových dopravních toků. Je známo, že pokud se kapacita vybraného úseku silnice sníží, část dopravy jednoduše zmizí,“ říká. Další rozšiřování dálnic je podle něj v rozporu s Pařížskou dohodou o klimatu, která si klade za cíl dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050.
Ostatně, v rámci této dohody se prý za posledních 8 let neudálo nic podstatného. „Touto problematikou se zabývám už roky. Situace je mimořádně problematická – a rozčiluje mě to,“ říká. Pařížskou klimatickou dohodu totiž prý nikdo nebere vážně. Navíc Spojené státy americké už oznámily, že pod vedením prezidenta Donalda Trumpa z klimatické dohody znovu vystupují.
Naštěstí v České republice podobné hlasy nemáme a už letos se po některých dálnicích projedeme dokonce až 150km/h rychlostí. A o stejné rychlosti se aktuálně přemýšlí v sousedním Rakousku, což je velmi překvapivé.